Workshop wildlife- en macrofotografie met Panasonic - Review Daniëlle Langelaar

27 februari 2024 07:00
partnerredactie

Daniëlle Langelaar is vooral een landschaps- en natuurfotograaf, al fotografeert ze soms ook concerten en doet ze aan macro- en sterrenfotografie. Tijdens de workshop wildlife- en macrofotografie van Zoom.nl en Panasonic kregen zij en vijf andere Zoomers de kans om in Burgers’ Bush te fotograferen en te filmen met de veelzijdige Panasonic Lumix S5 II.

#brandedcontent - In samenwerking met Panasonic.

De Panasonic Lumix S5 II is een fullframe systeemcamera. Het is een topper voor zowel fotografie als videografie, vooral dankzij het vernieuwde autofocussysteem. Deze camera maakt namelijk gebruik van hybride autofocus, een combinatie van fasedetectie en contrastdetectie. Hierdoor stelt de camera sneller en nauwkeuriger scherp dan zijn voorganger, met name bij bewegende onderwerpen. Afgetopt met een 24.2 megapixel sensor, 30 frames per seconde en 6K video in een 657 gram wegende body, is dit een van de meest complete camera's.

Foto door Daniëlle Langelaar: Panasonic DC-S5II • 1/160 sec • f/4.5 • ISO 1250 • 100mm

Prachtige kwaliteit

Zodra ik de camera in mijn handen houd ben ik positief verrast. De body voelt licht maar toch erg robuust aan, niet zo fragiel als ik had verwacht. Het toestel heeft een prettige grip en ligt lekker in de hand. Verder heeft de body een mooie retro en strakke uitstraling met niet te veel poespas. Er zijn voldoende knoppen om de camera goed en snel te gebruiken en deze zijn ook naar wens aan te passen. Verder is het volledig kantelbare scherm een grote plus. Hiermee kun je vanuit elke hoek handig fotograferen en filmen.

De camera beschikt over een 24.2 megapixel fullframe sensor en de hiermee gemaakte beelden zijn van een prachtige kwaliteit en haarscherp. Ook maakt deze sensor de camera lichtsterk, juist omdat er meer licht op valt. Dit valt tijdens het fotograferen direct op. Van de beeldkwaliteit van deze camera word ik direct enthousiast. De foto's zijn ontzettend helder en de kleuren zijn ook erg mooi.

Foto door Daniëlle Langelaar: Panasonic DC-S5II • 1/100 sec • f/5.6 • ISO 1250 • 100mm

Razendsnelle autofocus

De body is geüpgraded met een hybride autofocussysteem, ontwikkeld samen met Leica,waardoor deze camera sneller en preciezer scherpstelt dan zijn voorganger, met name bij bewegende voorwerpen. Erg prettig, vooral bij het filmen is dit erg fijn. De camera begrijpt redelijk goed wat er verwacht wordt wat betreft scherpstellen. Bij macrofotografie gaat het wat minder goed, maar daar gebruik ik handmatig scherpstellen met focus peaking voor en dat werkt fantastisch.

Gebruiksvriendelijk

Dankzij het geringe gewicht van de body is deze erg handzaam en zelfs met een niet al te vaste hand stabiel vast te houden. Eventuele trillingen worden gestabiliseerd door de sterk verbeterde Actieve Beeldstabilisatie (Active I.S.). Dit komt erg goed van pas in de schemering, bij gebruik van een (super)telelens, of bij filmen tijdens het lopen. Dit merk je direct. Niet zozeer bij fotograferen, maar wel tijdens het filmen. Zelfs de meest overdreven bewegingen worden gigantisch gedempt. Ook hierdoor blijft de kwaliteit gegarandeerd.

Wat verder opvalt is de 8-weg joystick, het draaiwiel, het kantelbare touchscreen en de grote elektronische OLED-zoeker. Allemaal dingen die mijn keuze op deze camera kunnen laten vallen. Vooral de elektronische zoeker vind ik ontzettend prettig, aangezien ik liever met de camera voor mijn oog fotografeer dan via live-view. Met de joystick blader je snel door de gemaakte beelden. Deze features maken de camera professioneel en snel in gebruik.

Foto door Daniëlle Langelaar: Panasonic DC-S5II • 1/50 sec • f/4.5 • ISO 1250 • 100mm

Het hoofd koel

De camera wordt vandaag gebruikt in het tropische klimaat van Burgers’ Bush. Het is hier dus erg warm en heel vochtig. Hiermee wordt het nieuwe koelingssysteem van de camera direct getest en deze houdt zich redelijk goed staande. Pas na een uur begint het toestel vrij warm te worden, dus dat valt alles mee. Er zijn natuurlijk grenzen aan de apparatuur onder deze omstandigheden.

Ik vind de camera erg prettig in gebruik. Ik had nog niet eerder met Panasonic gewerkt, maar het wijst zich bijna vanzelf. De menu's zijn erg overzichtelijk en duidelijk, en ook de volledig aanpasbare snelmenu’s werken erg prettig. De kwaliteit die deze camera levert is werkelijk bewonderingswaardig. Voor zowel fotografie als videografie is het een fantastische camera.

Panasonic heeft met de Lumix S5 II een complete camera op de markt gebracht, waardoor je als fotograaf of videograaf weinig concessies hoeft te doen. Panasonic is onterecht de underdog vergeleken met de grote merken, maar met deze camera kunnen ze zeker de strijd aan gaan. De Panasonic Lumix S5 II krijgt van mij een nette negen.

Lees meer reviews